Proyecto 2011-20

How might we better connect food production and consumption?
http://www.openideo.com/open/localfood/brief.html

CHALLENGE BRIEF
Help us close the gap between rural food production and urban food consumption to create more sustainable, happy and healthy communities. OpenIDEO has partnered with the Queensland Government in Australia and the IDEAS Festival 2011 to create a closer connection between local food production and consumption that can make a dramatic impact on sustainability efforts.

Food, glorious food: a fundamental need yet how often do we take it for granted? We’ve come to expect the convenience of plucking the very best in fresh produce from our supermarket shelves or local markets all year round – but at what cost to our farmers, our environment and future generations?

The Challenge asks us to consider ways to improve and enhance the relationships and interactions between producers and consumers, rural and urban communities, growers and retailers, retailers and consumers. We’d like the community to consider issues such as energy use, transportation, biodiversity, food security, nutrition, obesity, the health of rural economies and the strength of inter-generational and intercultural knowledge sharing.

At the heart of this challenge lie issues of global sustainability and local happiness to improve life for rural and urban communities. We hope to cast a wide net for inspirations and concepts that will address the challenge in a holistic way. Think about new services, campaigns, policies, products, systems that could address these issues.

The concepts that we create together through this process will be as good or as bad as the community that gets involved. Please do share what we’re up to in your social networks and if you’re on Twitter you can use our hashtag #oi_localfood

Fases de desarrollo:
1. Definición de dominio (scope / background research).

Actividades:
a. Inspiraciones: selección de proyectos/productos/servicios/campañas en cualquier parte del mundo que mejoren las condiciones de la comunidad?
b. Exploración: Visitas / revisión de fuentes secundarias (personas, internet).
c. Muestreo: Documentos que registren el proceso (si aplica) .
d. Extracción y registro de los atributos claves que definen la experiencia y sus diferentes componentes.
e. Estudio de las inspiraciones aportadas por otras personas en el IDEO Challenge, participación y seguimiento en la discusión en el foro.

Entregables:

Visualización del dominio
Demarcación de un campo de acción.
Criterios de una experiencia exitosa.

2. Observación.

Actividades.
a. Etnografía: En el campo de acción definido en el apartado anterior, encontrar dos usuarios extremos (máximo y mínimo), dos usuarios promedio. Aplicar el toolkit IDEO.
b. Inventario: Documentar la ecología de elementos que rodean la experiencia existente. Puede usarse uno de los dos modelos que sea relevante

POEMS (People – Objects – Eviroment – Messages – Services).

AEIOU (Activities – Enviroment – Interactions – Objects – Users).

Entregables:

Narrativa visual (storyboard) de experiencias existentes.
Criterios de una experiencia exitosa.

3. Clasificación y análisis.

Actividades:
a. Mapa del proyecto: Visualizar las relaciones existentes y posibles entre la experiencia existente y los resultados de la etnografía.
b. Identificación de elementos relevantes. Usar modelo POINTS (Problems – Oportunities – Insights – Necessities – Themes)
c. Jerarquizacion y clustering por experiencias existentes. Usar el polígono de Shedroff (Meaning – Breadth – Intensity – Duration – Triggers – Interaction)
d. Selección de la experiencia que será intervenida. Usar criterios de éxito identificados en los apartados anteriores.

Entregables:

Mapa del proyecto simplificado.
Polígonos de experiencia simplificados

Polígono de experiencia seleccionada en detalle

4. Prototipo de experiencia.

Actividad:

a. Replique las variables claves de la experiencia con los siguientes criterios:
– Mínimo de recursos.
– Portátil.
– Para ser usado en el salón de clase por cualquiera de los presentes de modo tal que pueda comprender e interiorizar la vivencia del usuario.

Entregable:

Prototipo
Documentación de resultados en video.
Prototipos Lo Fi.
Registro comentado de los mismos.

5. Storyboard / Videoescenario.

6. Prototipado. Dos iteraciones.

Actividades:

El grupo decide el tipo de prototipo que más se amolde a sus necesidades.

Entregables:

Registro comentado de los resultados.

7. Documentación y comunicación.

– Prototipo Final
– Pecha kucha
– Documento del proyecto.
– Videoescenario/photoshoot.
– Racional.
– Gastos.
– Archivos digitales.

Bibliografía

Design with Intent: 101 Patterns for Influencing Behaviour Through Design by Dan Lockton with David Harrison & Neville A. Stanton

AIGA, Cheskin. “An Ethnography Premier”. Tomado de la pagina web de AIGA en agosto de 2008.http://www.aiga.org/content.cfm/ethnography-primer

IDEO’s Human Factors team. (2003) “IDEO Method Cards: 51 Ways to Inspire Design”. William Stout Architectural Books. Palo Alto.

http://hci.stanford.edu/courses/cs379l/readings/ideo-method-cards.pdf

IDEO. (2009) “Human centered design toolkit: A free innovation guide for NGOs and Social Enterprises”. 2nd Edition.

Illinois Institute of Technology. “User Centered Design Process”. Chunlun Lee. Design Methots. December 2005. Chicago. userCenteredDesign.pdf
Information Design Source Book
Institute for Information Design Japan (Author, Editor)
Birkhäuser Architecture; 1 edition (April 27, 2001)

Information Graphics: Innovative Solutions in Contemporary Design ( está en la Biblioteca en español )
Peter Wildbur
Michael Burke

Jacobson, Robert (Editor), “Information Interaction Design: A Unified Field Theory of Design”,
MIT Press, 2000
( Está en la Biblioteca)

Shedroff Nathan, “Experience Design”, Waite Group Press, 2001.

Tufte, Edward R. “Envisioning Information”, Graphics Press, 1990
Johansen Oscar, Teoría general de Sistemas ( está en Eduardos en el paquete 22, lectura 1)